skip to Main Content

Aquasporten in Zwembad de Wiel

Aquarobics

Aquarobics

Waterdiepte: wedstrijdbad ondiep (1,40 m)
Kleding tip:
sportieve badkleding en waterschoenen
Niveau: actief

Aquarobics is een actieve, swingende les in heup- tot borstdiep water. Op de maat van de muziek wordt een gevarieerd programma aangeboden van spierversterkende en conditionele oefeningen. Hierdoor wordt het hele lijf getraind en de algemene fitheid verbeterd. Tijdens de lessen wordt gebruik gemaakt van de weerstand van het water en kan er gewerkt worden met extra trainingsmaterialen. De lessen Aquarobics in Zwembad De Wiel zijn afwisselend en actief, maar voor ieder niveau geschikt.

 

Lesduur: 45 min
Lestijden:
Maandag van 10:00 – 10:45 uur
Donderdag van 19:15 – 20:00 uur

Aquajoggen

Aquajoggen

Waterdiepte: wedstrijdbad diep (4,00 m)
Kleding tip: sportieve badkleding
Niveau: actief

Aquajoggen is in een drijftoestand bewegen, in diep water, met behulp van wetbelt. Doel van het Aquajoggen is het verbeteren van de algemene fitheid met een minimale belasting op het lichaam. Doordat er geen contact is met de bodem worden knieën, heupen en enkels ontzien. Op eigentijdse muziek worden wisselende spiergroepen getraind waarbij gebruik wordt gemaakt van de weerstand van het water en trainingsmaterialen. Tijdens de lessen is het mogelijk om zelf het tempo en de intensiteit te bepalen, waardoor de activiteit geschikt is voor iedereen.

Lesduur: 45 min
Lestijden:
Maandag van 09:00 – 09:45 uur
Maandag van 19:15 – 20:00 uur
Vrijdag van 09:00 – 09:45 uur

(NIEUW) Borstcrawltraining

Borstcrawltraining

Waterdiepte: wedstrijdbad
Kleding tip: sportieve badkleding en zwembril
Niveau: actief

Borstcrawltraining is voor de zwemmer die een goede borstcrawl wil leren of de techniek van de slag wil verbeteren. Tijdens de training worden alle facetten van de borstcrawl uitgelegd en geoefend door middel van verschillende oefeningen. Zo wordt er gewerkt aan de ligging in het water, de beenslag, de ademhaling en de armtechniek, maar ook aan de timing van het armritme en de glij- en uitduwfase.
De borstcrawltraining is een goede training voor verbetering in zowel kracht als conditie.

Lesduur: 30 min
Lestijden: 
Dinsdag van 20:30 – 21:00 uur

(NIEUW) Circuittraining

Circuittraining

Waterdiepte: hele bad en eventueel op de kant.
Kleding tip: sportkleding over badkleding (indien gewenst)
Niveau: (zeer) actief

Een Circuittraining is een uiterst effectieve en gevarieerde trainingsmethode waarbij spierversterking én conditietraining worden gecombineerd. De les begint met een gezamenlijke warming-up. Daarna leggen de deelnemers een parcours van oefeningen af en trainen zodoende het hele lichaam.
De oefeningen vinden plaats op de kant (er is altijd een optie voor in het water) en in diep en ondiep water.  Er wordt gebruik gemaakt van trainingsmaterialen. lichaamsgewicht en de weerstand van het water.

Lesduur: 45 min
Lestijden:
Vrijdag van 10:00 – 10:45 uur

(NIEUW) Conditie en reddend zwemmen

Conditie en reddend zwemmen

Waterdiepte: wedstrijdbad
Kleding tip: sportieve badkleding
Niveau: actief

Reddend zwemmen is een leuke, afwisselende en daarnaast leerzame en nuttige zwemsport. De lessen bestaan deels uit het zwemmen van banen met als doel het opbouwen en op peil houden van de conditie en het verbeteren van de zwemslagen. Daarnaast worden vaardigheden aangeleerd en geoefend die nodig zijn om jezelf en anderen te kunnen redden.

Enige oefeningen die bijvoorbeeld aan bod komen zijn: onder water zwemmen, opduiken van materiaal, zwemmen met kleding. zichzelf redden, redden van een drenkeling vanaf de kant en vanuit het water en het vervoeren van een drenkeling.

Lesduur: 30 min
Lestijden:
Dinsdag van 20:00 – 20:30 uur

Float Fit

Float Fit

Waterdiepte: wedstrijdbad diep (4,00 m) op floatfitmat
Kleding tip: sportkleding over badkleding
Niveau: zeer actief

FloatFit is dé trend op het gebied van aquafitness. Het is een intensieve training waarbij de oefeningen uitgevoerd worden met behulp van een drijvende mat, de aquabase. Tijdens de oefeningen sta, zit of ligt u op de mat, maar ook wel eens ernaast! De golven die ontstaan, maken de oefeningen nog lastiger. Door het continue zoeken naar evenwicht en het uitvoeren van wisselende oefeningen, wordt het hele lichaam getraind op een leuke en innovatieve manier.
Omdat er een vast aantal FloatFit-matten beschikbaar is, is een beperkt aantal plekken. Reserveren kan online.

Lesduur: 30 min (exclusief matten neerleggen en opruimen)
Lestijden:
Woensdag van 10:30 – 11:00 uur
Donderdag van 20:00 – 20:45 uur

(NIEUW) Social & Fit

Waterdiepte: hele bad
Kleding tip: nvt
Niveau: actief en ontspannen

Tijdens de woensdagochtend wordt twee keer een halfuur actieve les afgewisseld met een halfuur vrij zwemmen, bubbelen, genieten van de sauna of gezellig bijpraten met de anderen. U kiest zelf hoe lang u deelneemt en alle deelnemers krijgen na afloop een gratis kopje koffie of thee. Het is de ideale ochtend voor iedereen die wil bewegen en ook graag in contact is/komt met anderen.

Lesduur: 30 min actief, 30 min ontspannen, 30 min actief en 30 min ontspannen.
Lestijden:
Woensdag van 09:00 – 11:00 uur

Aangepast Zwemmen

Waterdiepte: wedstrijdbad, diep en ondiep
Kleding tip: badkleding
Niveau: actief, maar aangepast

Aangepast zwemmen is voor iedereen met een fysieke of chronische beperking, reuma, rugklachten, etc. Het is de bedoeling om met je lichaam in beweging te komen onder water. Voor sommige mensen kan het lastig zijn om te bewegen vanwege hun beperking. Tijdens aangepast zwemmen ga je op eigen tempo en niveau in beweging komen in het water. Vaak bestaat een les uit verschillende oefeningen om de gewrichten los te maken en de spieren op te warmen. Ontspanning en plezier zijn ook belangrijk tijdens de lessen. Bewegen in het water is goed voor je spieren en voor je conditie, daarnaast kan het ook een therapeutische werking hebben.

Lesduur: 45 min
Lestijden:
Maandag van 13:00 – 13:45 uur

Back To Top